Tekstilinstallasjon, varierende dimensjoner.
Laget til utstillingen «Avskrekking og beroligelse», Festspillutstillingen 2024, Bergen Kunsthall.
Verket Avskrekking og beroligelse består av håndvevde tepper i form av filleryer vevet med brukte, militære tekstiler.
Materialene som er benyttet i teppene er kjøpt fra private og fra annenhåndsmarkedet for brukt overskuddsmateriell, og stammer hovedsakelig fra Norge, Nederland og Sverige. Disse er klippet opp i tynne remser og vevet for hånd til lange filleryer, totalt 300 m2.
Verket er installert på gulvet og montert sammen til ett stort teppe som publikum kan gå og sitte på. Teppene har detaljer som merkelapper, emblemer, knapper og andre levninger etter den funksjonen tekstilene hadde i sitt tidligere liv. I motsetning til de fleste tradisjonelle filleryer som er stripete, er nesten alle teppene gjennomgående ensfargete og skifter bare farge når en type materiale tar slutt og erstattes av en ny.
Tittelen referer til det sikkerhetspolitiske begrepsparet avskrekking og beroligelse, den tosidige strategien som lenge har vært kjernen i den norske sikkerhetspolitikken – balansen mellom å avskrekke på den ene siden og berolige på den andre. Strategien har hatt en særlig merkbar betydning i grensetraktene mot Russland – det tidligere Sovjetunionen. Med Russlands annektering av Krim i 2014 og krigen mot Ukraina som startet i 2022, har imidlertid sikkerhetslandskapet endret seg drastisk, også i Norge.
Disse endringene og hvordan de påvirker hverdagslivet og opplevelsen av sikkerhet og uro er utgangspunktet mitt for verket. Tanken min med verket er å gi form og rom til refleksjoner omkring avskrekking og beroligelse som menneskelig erfaring i en dagligdags forstand, som en veksling mellom følelser av fare og uro, beskyttelse og trygghet. Ved å kombinere det hjemlige ved filleryen som form og fenomen, med den ladede historien som de militære tekstilene bærer på, er verket et forsøk på å bearbeide hvordan politikk og militær tilstedeværelse griper inn i dagliglivet, kryper inn under huden, og blir merkbart og følbart.
Verket ble laget til utstillingen Avskrekking og beroligelse, Festspillutstillingen 2024, Bergen Kunsthall, og ble vist sammen med silketrykk fra serien Tilstedeværelse, serien Stedsnavn på folkemunne med tilknytning til militær aktivitet, sjablongtrykkene Pålitelighetsdiagrammer, og installasjonen Stiklingene. Utdrag fra et ikke-realisert minnestedsprosjekt. Arbeidene i utstillingen følger tematiske tråder som berører den geopolitiske situasjonen i nordområdene spesielt, og militærets tilstedeværelse i landskapet og dets plass i den sosiale forestillingsverdenen generelt.
En bok med tekster og annet materiale knyttet til utstillingen blir publisert i 2025.
Produksjon:
Produksjonsassistenter: Margrethe Kühle, Sofie Hviid Vinther, Marte Dahl, Henriette Mauritz Nordbeck
Laget på oppdrag for Bergen Kunsthall
Kuratorer: Axel Wieder og Silja Leifsdottir
Støttet av: Bergen Kunsthall, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Kulturrådet og Regionale prosjektmidler fra Kunstsentrene i Norge
Takk til Ingebjørg Monsen og Bjørgvin Husflidslag, Kiyoshi Yamamoto, Hilde Hauan, Tim Parry-Williams/KMD, Kristina Austi og Siv Støldal for tekstilfaglig veiledning; Monica Mandal og Fosen vevgarn for renning av garn; CS55 Kunstnerverksteder og Aldea for produksjonslokaler; og til Åse Løvgren, Kobie Nel, Anne Szefer Karlsen, Magnhild Øen Nordahl, Hanne Hammer Stien, Runa Johannessen, Inger Karlsen og Arne Skaug Olsen for samtaler, innspill og praktisk hjelp underveis.
Takk til alle på Bergen Kunsthall for produksjonsbistand, installering, koordinering og formidling av verket og utstillingen.